top of page
Meklēt

Baltijas pieredzes apmaiņas projekts pirmsskolai

2024./2025. mācību gadā privātā pamatskola DOMDARIS sadarbībā ar Katino Dienelės Nursery (Lietuva) un Pangapealse Kindergarten (Igaunija) īstenoja Nordplus projektu “Pirmsskolas vērtību apmaiņa – pieredzes brauciens” (NPJR-2024/10156). Projekta mērķis bija pirmsskolas skolotājiem no Latvijas, Lietuvas un Igaunijas apmainīties pieredzē par to, kā pirmsskolas izglītības procesā praktiski iedzīvināt skolu vērtības.


Projektā notika trīs starptautiskas mobilitātes un pieredzes apmaiņas vizītes.


Katino Dienelės bērnudārzs, Lietuva (2024. gada 5.–7. novembris). Vērtības: cieņa, iecietība, empātija, attīstība, sadarbība
Katino Dienelės bērnudārzs, Lietuva (2024. gada 5.–7. novembris). Vērtības: cieņa, iecietība, empātija, attīstība, sadarbība

Pieredzes apmaiņā piedalījās 3 skolotāji no Latvijas un 4 no Igaunijas. Skolotāji apguva bilingvālās izglītības pieejas un emocionālās audzināšanas metodes. Praktiski tika vērota Kimochi emociju programma, bērnu līdzdalība rīta rituālos un vecāku iesaiste ikdienas darbā.


“Pirmsskola īsteno integrētu skolas un ģimenes sadarbību – katru rītu ar bērniem tiek atkārtotas un pārrunātas vērtības.”
“Man ļoti patika viņu rīta apļa rutīnas un atgādinājums par Kimochi metodiku.”

Pedagogi iedvesmojās arī telpu iekārtojumā – īpaši novērtēta ideja par mācību punktu izveidi (rakstīšanas, matemātikas, spēļu) un emocionālās atelpas vietām.

“Es guvu idejas, kā izveidot dažādus mācību punktus savā grupas telpā.”“Man patika telts, lai nomierinātos.”“Labāk, lai bērniem nav pārāk daudz rotaļlietu – tad viņi kļūst radošāki.”
Privātā pamatskola DOMDARIS, Latvija (2025. gada 25.–27. marts). Vērtības: izaugsme, atbildība, kopiena
Privātā pamatskola DOMDARIS, Latvija (2025. gada 25.–27. marts). Vērtības: izaugsme, atbildība, kopiena

Pieredzē piedalījās 3 skolotāji no Lietuvas un 4 no Igaunijas.Viesi iepazinās ar DOMDARIS pieeju vērtību integrēšanai ikdienā – gan mācību procesā, gan attiecībās un vidi. Skolotāji vēroja nodarbības dažādās vecuma grupās, piedalījās radošās darbnīcās, tostarp matemātikas meistarklasēs un dizaina darbnīcā, kur bērnu zīmējumi pārtop reālos produktos.

“Es ieguvu labas matemātikas mācīšanas metodikas.”
“Jaunas idejas klases videi un rīta aktivitāšu pārdomātai sagatavošanai.”

Pedagogi atzinīgi novērtēja DOMDARIS stipro kopienas izjūtu un strukturēto dienas kārtību:

“Es pamanīju ciešu saikni starp skolotājiem. Turklāt bērni ievēro noteikumus un vienošanās, viņi patiesi zina, kas notiek apkārt un kā uz to reaģēt.”
“Pieredze, iesaistoties tādās aktivitātēs kā orientēšanās spēle Rīgas vecpilsētā, man palīdzēja saprast, kā veicināt bērnu aktivitāti un radošumu.”
“Es sapratu, cik svarīgi ir veidot iekļaujošu un uz sadarbību vērstu mācību vidi.”
Pangapealse un Vääna-Jõesuu bērnudārzi, Igaunija (2025. gada 10.–12. jūnijs). Vērtības: attīstība, cieņa, radošums, sadarbība
Pangapealse un Vääna-Jõesuu bērnudārzi, Igaunija (2025. gada 10.–12. jūnijs). Vērtības: attīstība, cieņa, radošums, sadarbība

Pieredzē piedalījās 3 skolotāji no Latvijas un 3 no Lietuvas. Viesi piedalījās radošās āra mācību aktivitātēs – pārgājienos mežā un pie jūras, darbojās brīvā dabā un vēroja bērnu vadītus projektus. Skolotāji apmeklēja darbnīcas par kustību integrēšanu mācību procesā («Schools in Motion») un par ilgtspējīgas izglītības ieviešanu.

“Skolotāji respektē bērnu personību – nesteidzina viņus, ļauj darboties savā tempā.”“Bērni daudz laika pavada ārā, dodoties pastaigās un pētot apkārtni.”

Tika novērtēta gan estētiskā mācību vide, gan bērnu līdzdalības kultūra:

“Šī apmaiņa man deva daudz labu ideju un palīdzēja justies pārliecinātākai un iedvesmotākai kā skolotājai.”
“Īpaši patika, kā vecāki tika iesaistīti skolas dzīvē – viņi pievienojās aktivitātēm un veidoja kopienas izjūtu.”

Projekta rezultāti

Šis projekts spilgti apliecināja, cik būtiska ir vērtību klātbūtne pirmsskolas izglītībā un starpvalstu sadarbības nozīme skolotāju profesionālajā attīstībā. Visi iesaistītie skolotāji atgriezās savās izglītības iestādēs ar jaunu iedvesmu, konkrētām metodēm un pārliecību par sava darba nozīmīgumu.


Pieredzes apmaiņa īstenota Nordplus projekta “Preschool Values Exchange” (NPJR-2024/10156) ietvaros.

 
 
 

Comments


bottom of page